اهمّیّت سوره ی حمد

اهمّیّت سوره ی حمد :
سوره ی حمد، جمیع سلسله ی وجود است ... تمام دایره ی وجود است که در بسم الله الرّحمن الرّحیم به طریق اجمال مذکور است و در سوره ی حمد به طریق تفصیل ( تفسیر سوره حمد ، ص 4 و 5 ) .
سوره حمد، جمیع سلسله ی وجود و تفصیل تمام دایره ی وجود است ( تفسیر سوره حمد، ص4 و 5 ) ؛ بدان که سوره مبارکه ی (( حمد )) چنان چه مشتمل است به جمیع مراتب وجود، مشتمل است به جمیع مراتب سلوک و مشتمل است – به طریق اشاره- به جمیع مقاصد قرآن( تفسیر سوره حمد ، ص81 ) .
این عبارت، بیان یکی از نقاط اوج ذوق عرفان عملی حضرت امام رحمه الله می باشد که پس از عرفان نظری، در مسیر عرفان عملی و با همّت و طلب در مسیر فهم آیات و روایات به حقائق و لطائفی رسیدند و چشیدند و آن حقائق و لطائف مذوق خود را مجدّداً در مسیر علمی در قالب عرفان نظری و به عنوان راهی در مسیر عرفان عملی برای رسیدن به حقیقت بیان فرمودند.
و شاید بتوان گفت این فرمایش ایشان، یکی از دلائل اهمّیت قرائت سوره حمد است . هر چند شخص به فهم و ادراک حقائق آن نائل نشود، امّا برکت وجودی قرائت لفظی این سوره و آیات مبارکه آن، شخص را در مسیر الهی و انسانی نگه می دارد إن شاء الله و اگر با توجّه و تعقّل و توغّل همراه باشد و در نفس ناطقه و حقیقت وجودی شخص عملاً پیاده شود، باید به او گفت : طوبی لک ؛ خوشا به حالت .
این سوره ی شریفه، مشتمل است بر عمده ی مقاصد الهیّه در قرآن شریف ؛ زیرا که اصل مقاصد قرآن، تکمیل معرفه الله و تحصیل توحیدات ثلاثه و رابطه ی بین حق و خلق و کیفیّت سلوک الی الله و کیفیّت رجوع رقایق به حقیقه الحقایق و معرّفی تجلّیات الهیّه ... و جمیع این مقاصد در این سوره شریفه با کمال وجازت و اختصاری که دارد، موجود است.
پس این سوره ی شریفه (( فاتحه الکتاب )) و (( اُمّ الکتاب )) و صورت اجمالیّه ای از مقاصد قرآن است و چون جمیع مقاصد کتاب الهی برگشت به مقصد واحد کند و آن حقیقت توحید است که غایت همه ی نبوّات و نهایت مقصد همه ی انبیای عظام علیهم السّلام است و حقایق و سرایر توحید در آیه مبارکه ی بسم الله منطوی است ؛ پس این آیه شریفه اعظم آیات الهیّه و مشتمل بر تمام مقاصد کتاب الهی است .
همین یک سوره قرآن تحقّق پیدا بکند، تمام مشکلات حل می شود ( تفسیر سوره حمد ، ص 109 ) . {قرآن} کتابی است که می خواهد آدم درست کند ... می خواهد از این مرتبه ی ناقصی که هست او را برساند به آن مرتبه ای که لایق اوست قرآن برای این آمده است( تفسیر سوره حمد ، ص 110 ) .
فهم و ادراک صحیح این عبارات حضرت امام رحمه الله بسیار صعب و ثقیل است و نیاز به استاد کُتَل طی کرده در مسیر اهل بیت علیهم السّلام دارد.
* و به یک معنا تمام دایره ی وجود ، دو قوس نزول و صعود است که به عبارتی همان آیه استرجاع می باشد ؛ إِنَّا للهِ وَ إنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ ( سوره بقره ،آیه 156 ) ؛ ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏گرديم .
برگرفته ازکتاب شریف تفسیر سوره ی حمد، از حضرت امام خمینی رحمه الله .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <br><a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 0 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .