اگر كسي 40 روز گوشت نخورد ...

در پاسخ نكات ذيل قابل دقت است :
1- محور اصلي در همه دستورات دين رعايت اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط است .
2- در مورد خوردن دستور دين پرهيز از پر خوردي و شكمبارگي و در عين حال اجتناب از ضعف ناشي از نخوردن و سوء تغذيه است و رعايت حالت ميانه و تعادل بهترين گزينه از نظر دين است .
3- در مورد خوردن گوشت نيزدر روايات سفارش به ميانه روي شده به طوري كه از خوردن آن در هر هر روز منع شده و نيز از نخوردن آن به مدت چهل روز كه منجر به ضعف و مريضي مي گردد منع شده است .
4- در مورد چگونگي تاثير اذان گفتن در گوش كسي كه چهل روز گوشت نخورده چيزي بيان نشده اما اجمالا مي توان گفت كه شنيدن نواي جانبخش اذان تاثيري مثبت و مطلوب در چنين انساني دارد به نحوي آثار سوء ناشي از نخوردن گوشت به مدت طولاني را تقليل مي دهد و از نظر رواني و معنوي استقامت و ايستادگي انسان را در برابر عوارض ناشي از ان افزايش مي دهد .
امام صادق‏ عليه السلام از پدران خود از اميرالمؤمنين‏ عليه السلام نقل كرد كه فرمود:
كُلُوا اللَّحْمَ، فَإنَّ اللَّحْمَ مِنَ اللَّحْمِ، وَ اللَّحْمَ يُنْبِتُ اللَّحْمَ، وَ مَنْ لَمْ يَأْكُلْ اللَّحْمَ أَرْبَعينَ يَوْمَاً سَاءَ خُلْقُهُ، وَ إذا ساءَ خُلْقُ أَحَدِكُمْ مِن إنْسَانٍ أوْ دابَّةٍ فَأْذِنُوا في أُذُنِهِ الْأذانَ كُلَّهُ.
«گوشت بخوريد، كه گوشت از گوشت پديد مي‏آيد،
و گوشت، گوشت مي‏روياند،
و كسي كه 40 روز گوشت نخورد بَد اخلاق مي‏شود،
پس هرگاه يكي از شما بَد اخلاق شد يا حيواني از شما بَد اخلاق شد در گوش او اذان بگوئيد.»
وسائل الشيعه،ج17ص26ح8

دیدگاه ها

ممنون

گوشت از گوشت پدید نمی آید، نمونه اش چهارپایان علف خوار هستند.

Member since:
5 اسفند 1393
Last activity:
1 سال 34 هفته

پرسشگرمحترم با سلام وتشكرازارتباطتان بااين مركز، بايدعرض كرد: اين مطلبي كه مي گوييد.درست است.اما خلقت انسان باحيوان تفاوت دارد.وحيوانات اين گونه آفريده شده اند.غذاي حيوانات گياه خوارتنها گياهانند.وازگياهان انرژي ورشدخودرا دريافت مي كنند. اماساختمان دروني انسان طوري درست شده وبلكه ساختمان خارجي، طرز زندگاني وعادات و روش واخلاق او گواهي مي‌دهد كه باحيوانات تفاوت دارد.اقتضاي روحي وجسمي انسان ايجاب مي كند.كه هم گوشت خواروحتي گياه خوارهم باشد.نخوردن گوشت باعث بروزمشكلات واختلالاتي درانسان مي شود.يكي ازفوايد گوشت تامين انرژي بدن است. وازديگر خواص آن افزايش توان محافظ بدن است.از لحاظ ميزان پروتئين انواع گوشت نسبت به پروتئين گياهي بيشتراست، زيرا پروتئين گوشت داراي مقدار زيادي ازاسيد آمينه هاي ضروري مورد نياز بدن است.همچنين مقدار زيادي ازچربي حيواني در بافت گوشت حيوانات قرار گرفته است كه منبع مهم انرژي براي بدن به شمار مي روند.گوشت يكي از منابع سرشار از انواع ويتامين هايB است كه مقداري از اين ويتامين ها در اثر حرارت از بين مي روند. مواد معدني موجود در گوشت يكي از عوامل موثر در ارزش غذايي گوشت هستند كه به صورت تركيبات آلي و املاح معدني از جمله آهن،روي، سديم،كلر،منيزيم و... نيز ديده مي شوند.يكي ازعوامل مؤثر در اهميت غذايي گوشت ، وجود املاح معدني به ويژه آهن و روي در آن است. .كم خوني ناشي از كمبود آهن در اكثر نقاط جهان اعم از كشورهاي در حال توسعه و حتي توسعه يافته در بين انسان ها ديده مي شود. زنان به ويژه در هنگام بارداري و عادت ماهيانه و كودكان بيشتر در معرض خطر كمبود آهن قرار دارند. از آن جا كه اغلب، آهن به اندازه ي كافي در بدن ذخيره نمي شود، با مصرف به اندازه ي گوشت و فرآورده هاي آن، مي توان از بروز عوارض كمبود آهن جلوگيري كرد. گوشت منبع غذايي مهمي از پروتئين،ويتامين هاي گروهB و املاحي مانند آهن، روي، منيزيم وفسفراست. همچنين كمبود روي نيز با عوارضي از قبيل اختلال دررشد قدي وقواي جنسي،اختلال در رشد جنين، سقط جنين وكم اشتهايي همراه است. اينكه برخي حيوانات درشب به تغذيه مي پردازند، برخي روز را ترجيح مي دهند. برخي گوشت خوار و برخي شهد خوارند. برخي از گياهان استفاده مي كنند.اين رفتارهاي تغذيه اي كه ژنتيك و محيط روي آن ها تاثير گذاشته است جز رفتارهاي زندگي موجودات محسوب مي شوند.

میدانید چرا در گوش نوزاد اذان مبگویند چون دارای فطرتی پاک، دست نخورده و سالم است. پس بعد از آن چهل روز شما هم اینگونه خواهید شد.

چند روز پیش دیدگاهم را بر اساس قرآن و مخالف متن بالا بیان نمودم .
لطفا پس از بررسی حتما آن را در دیدگاه ها جای دهید .
با منطق قرآن مخالفت نکنید .

Member since:
5 اسفند 1393
Last activity:
1 سال 34 هفته

پاسخ در دیگاه قبلیتان ارائه شد. اگر ابهامی بود باز در خدمتیم. موفق باشید.

"لطفا بخوانید اگر چیزی از نوشته ی زیر خلاف عقل و قرآن بود بنویسید:"
1)خداوند در آیات 24-32سوره ی عبس طعام انسان را فقط دانه ها، میوه ها و گیاهان ذکر می کند و در این آیات حرفی از گوشت نمی زند .2)دقت کنید که در مورد گوشت در قرآن با لفظ (احل)یعنی حلال شد ، برخورد می کنیم پس مسلمانان مجاز به خوردن آن هستند ولی طعام انسان چیز دیگریست و در واقع گیاهان هستند.3)این که بعد 40 روز انسان بد اخلاق شده و در رفتار او تغییر مشاهده می شود ، اولا تا حالا ثابت نشده و این خلاف آیه ی قرآن است . مفهومی ندارد وقتی شخصی غذای اصلی انسان را بخورد بعد مدتی بد اخلاق شود .4 )لطفا تدبر کنید بعد مطلب بگذارید همچنین برتر از احادیث ، قرآن کریم است . چرا از آیات آن نمی آورید و به شیوه ی معصومین ، با قرآن استدلال نمی کنید ؟ 5)حدیثی که از امام صادق آوردید : من چیزی از شناخت حدیث نمی دانم ولی حدیثی از حضرت علی (ع) هست که می فرمایند : ((معده ی خود را گورستان حیوانات نکنید)) و با این حدیث در تناقض کامل است.دوما اگر شخصی 40 روز گوشت نخورد و مسلمان باشد چه لزومی دارد که در گوش او اذان گفت در حالی که او نماز می خواند بنا بر استحباب 5 وعده در روز اذان می گوید ؟ اذان خیلی موثر است ولی برای دلی آماده نه بد شخص بد اخلاق.سوما حیواناتی که با انسان زندگی می کنند که فقط گیاه می خورند ، پس بنا بر حدیث فوق هر 40 روز باید در گوش آنان اذان گفت .چون بد اخلاق شده. خنده دار نیست ؟
چهارما میلیون ها انسان هستند که در حال حاضر در جهان گیاه خوار کامل اند.پس اینکه گفته شده گوشت ، گوشت را می رویاند نتیجه میگیریم که گوشتی بر بدن آنان نمی روید.این هم خلاف عقل است.این که می گویم تدبر کنید در اصل مفهوم حدیث است تا درستی یا اشتباه آن را در یابید وگرنه معصومین جز به حق و راستی سخنی نگفته اند.پنجما آن چه در تاریخ آمده بیشتر پیامبران گیاه خوار بوده اند و از غذای خام گیاهی اشتفاده می کرده اند هیچکدام بد خلق نبوده اند.زمانی که حضرت یونس(ع)از قوم خود نومید شدند و پس از آنکه از شکم نهنگ بیرون آمدند ایشان بسیار ضعیف و مردنی شده بودند . بنابر آیه ی 146 سوره ی صافات خداوند برای ایشان درختی از کدو رویاند تا بخوردند و جان بگیردند ، پس خداوند به ایشان کدو دادند تا بخورد و گوشت و پوست ایشان دوباره بروید و به ایشان گوشت حیوانی را نداد.پس هر گیاهی که خوردنی است از گوشت حیوان برتر است .5)هر حیوان حلال گوشتی فقط گیاه می خورد پس خوردن گوشت حیوانات حلال گوشت برای رسیدن تبدیل یافته ی همان گیاهان به بدن است و باز برتری گیاهان ثابت می شود.6)می دانیم هر انسان مسلمانی که به دنیا می آید در گوش او اذان می گویند تا آنجا که من گشتم کسی که 40 روز گوشت می خورد بدن او مانند کسی می شود که تازه به دنیا آمده تا این حد جسم او تازه می شود و لازم است دوباره در گوش او اذان بگویند.

Member since:
5 اسفند 1393
Last activity:
1 سال 34 هفته

سلام عليكم. در پاسخ به سوالات به ترتيب مواردي كه در سوال نوشته ايد پاسخ مي دهيم:
1- در آيه سوره عبس طعام منحصر به روييدني هاي از زمين نشده اگر اين گونه باشد طبق استدلال شما شير ، عسل و مواردي از اين دست هم كه در آيات ديگر به عنوان غذا ياد شده است را نبايد بخوريم و نبايد آن را طعام بدانيم به دليل آسات سوره عبس هر پاسخي در اين باره بدهيد در مورد گوشت نيز جاري است قطعا بايد بگوييم آيه در مقام حصر نيست و تنها در مقام اثبات اين است كه يكي از نعمت هاي خدا روييدني هاي زمين است كه بر اثر بارش باران مي رويد .

2- در باره گوشت در قرآن تنها بحث حليت نيست بلكه در آياتي از قران سخن از خوردن آن و حتي امر به خوردن و خوراندن به ديگران مطرح شده و از گوشت پرندگان به عنوان غذاي اهل بهشت ياد شده است كه در ذيل همين آيه امام صادق عليه السلام مي فرمايد گوشت برترين غذا در دنيا و آخرت است ذيلا به آيات اشاره مي كنيم :
الواقعة : 21 وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُون‏.
و گوشت پرنده از هر نوع كه مايل باشند.
در قضيه ملائكه اي كه به صورت بشر مهمان حضرت ابراهيم شدند نيز در قرآن كريم آمده است حضرت گوشت گوساله بريان شده جلوي آنها گذاشتند و آنان را دعوت به خوردن آن كردند وَ لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهِيمَ بِالْبُشْرى‏- قالُوا سَلاماً قالَ سَلامٌ- فَما لَبِثَ أَنْ جاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذ (هود 69).
(16) النحل : 14 وَ هُوَ الَّذي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون‏.
او كسى است كه دريا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخوريد؛ و زيورى براى پوشيدن (مانند مرواريد) از آن استخراج كنيد؛ و كشتيها را مى‏بينى كه سينه دريا را مى‏شكافند تا شما (به تجارت پردازيد و) از فضل خدا بهره گيريد؛ شايد شكر نعمتهاى او را بجا آوريد.
(22) الحج : 36 وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها لَكُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فيها خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْها صَوافَّ فَإِذا وَجَبَتْ جُنُوبُها فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْقانِعَ ....
و شترهاى چاق و فربه را (در مراسم حج) براى شما از شعائر الهى قرار داديم؛ در آنها براى شما خير و بركت است؛ نام خدا را (هنگام قربانى كردن) در حالى كه به صف ايستاده‏اند بر آنها ببريد؛ و هنگامى كه پهلوهايشان آرام گرفت (و جان دادند)، از گوشت آنها بخوريد، و مستمندان قانع و فقيران را نيز از آن اطعام كنيد! اين گونه ما آنها را مسخّرتان ساختيم، تا شكر خدا را بجا آوريد
(22) الحج : 28 لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ في‏ أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلى‏ ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهيمَةِ الْأَنْعامِ فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقير.
تا شاهد منافع گوناگون خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند؛ و در ايّام معيّنى نام خدا را، بر چهارپايانى كه به آنان داده است، (به هنگام قربانى كردن) ببرند؛ پس از گوشت آنها بخوريد؛ و بينواى فقير را نيز اطعام نماييد!
(23) المؤمنون : 21 وَ إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقيكُمْ مِمَّا في‏ بُطُونِها وَ لَكُمْ فيها مَنافِعُ كَثيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُون‏.
و براى شما در چهارپايان عبرتى است؛ از آنچه در درون آنهاست [از شير] شما را سيراب مى‏كنيم؛ و براى شما در آنها منافع بسيارى است؛ و از گوشت آنها مى‏خوريد.
(6) الأنعام : 142 وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين‏.
(او كسى است كه) از چهارپايان، براى شما حيوانات باربر، و حيوانات كوچك (براى منافع ديگر) آفريد؛ از آنچه به شما روزى داده است، بخوريد! و از گامهاى شيطان پيروى ننماييد، كه او دشمن آشكار شماست.

3- د ر پاسخ 2 و 3 ثابت شد كه كاملا موافق قرآن است .

4- هر چند قرآن كريم كلام خداوند و بالاتر از هر سخني است اما از نظر حجت بودن و واقع نمايي تفاوتي بين قران و سخن پيامبر و اهل بيت نيست و هيچ گونه تعارضي هم ميان آنها نيست . آيات قران را در اين باره آورديم و روايات هم در اين باره فراوان است در چندين روايت از گوشت به عنوان غذاي برتر و سيد الطعام ياد شده است و به آيه قرآن و «و لحم طير مما يشتهون» استناد شده است و در كافي بابي با عنوان «فضل اللحم» آمده است ، ضمن آن كه رواياتي در خصوص گوشت گوسفند، شتر و برخي از پرندگان نيز وارد شده كه تعداد اين روايات كم نيست چنانكه روايات زيادي راجع به انواع غذاهاي طبخ شده همچون آبگوشت وارد شده است و از مجموع اين روايات مي توان نتيجه گرفت خام خواري و مصرف نكردن گوشت صحيح نيست .

5 - حديثي را كه مورد اشاره قرار داده ايد در بارهخ كم خوردن گوشت است كه در روايات هم زياد خوردن گوشت مذمت شده است در همين حديث هم در جمله قبل آن آمده است
وَ لَا يَأْكُلُ اللَّحْمَ إِلَّا قَلِيلًا وَ يَقُولُ لَا تَجْعَلُوا قُلُوبَكُمْ مَقَابِرَ الْحَيَوَان‏.
اميرمومنان گوشت كم مي خورد و مي فرمود شكمتان را مقبره حيوانات قرار ندهيد .

6- اذان گفتن در گوش براي هر شخص بد اخلاقي از جمله كسي كه چهل روز گوشت نخورده وارد شده است و اين گونه احكام براي انسان است نه حيوان كه نوشته ايد بايد در گوش حيوان اهلي كه گوشت نمي خورد نيز اذان گفت و اين ارتباطي با اذان در پنج وعده گفتن ندارد ، ضمن آن كه حتي اگر اين حديث را نپذيريد مشكلي نيست و اين گونه نيست كه اگر اين روايت رد شد ادعاي شما ثابت مي شود چون صدها حديث و ده ها آيه در باره خوردن گوشت وارد شده و با نفي اين حديث حسن گياه خواري ثابت نمي شود .

7- در كدام آيه و يا حديث آمده است كه انبيا گياه خوار بوده اند اما عكس آن در آيات و روايات آمده است از جمله در آيه مربوط به حضرت ابراهيم و روايات معتبري كه دلالت بر اين دارد انبيا گوشت مصرف مي كرده اند همچنين سنت قرباني از جمله ادله است بر اين كه مصرف گوشت نيز لازم است .

در پايان متذكر مي شويم گياه خواري از نظر اسلام حرام نيست لكن اين كه بخواهيم بگوييم دعوت اسلام به گياه خواري است و الگوي اسلام در مصرف غذا گياه خواري است خير اين مطلب مردود است و مخالف با آيات و روايات .

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <br><a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
5 + 9 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .