تفسير به رأي

[كامل از كد37828]
تفسير به رأى معانى متعددى دارد از جمله: 1- پيش‏داورى مفسر باعث شود الفاظ مبهم، محمل و متشابه را بدون وجود دليل و قرينه بر طبق عقايد خود تفسير نموده و به جاى آن كه باورداشت‏هاى خود را با قرآن تصحيح نمايد، آيات قرآن را با عقايد خود منطبق سازد. 2- پيروى از معناى ابتدايى يك آيه بدون ملاحظه ديگر آيات، مثلاً در قران آيات بسيارى از خداوند نفى جسميت و مماثلت با ديگر اشياء نموده، ولى برخى بدون توجه به آنها به ظاهر بعضى از آيات كه نوعاً مجاز و كنايه‏اند چسبيده و آيه {/B«يَدُ اَللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»{w7-10w}{I48:10I}/} را دليل بر جسميت خداوند گرفته‏اند. بنابراين روشن مى‏شود كه تفسير به رأى غير از تفحص و تدقيق در معناى آيات با استفاده از ديگر آيات، روايات و تكيه به براهين قطعى عقلى و ديگر قراين معتبر مانند: شأن نزول و... است.براى آگاهى بيشتر ر.ك: 1- پرسش‏ها و پاسخ‏هاى مذهبى، ج 4، ص 285 - 298جعفر سبحانى 2- تفسير به رأى‏ناصر مكارم شيرازى‏
[پايان كد انتخابي][كامل از كد32909]
1. پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند: «القرآن ماديه الله؛ قرآن سفره آمده الهي است» (بحارالانوار، ج 89، ص 19). بنابراين در تفسير و فهم قرآن بايد از خود قرآن و روايات كه به منزله تفسير حقيقي قرآن است كمك گرفت. اما تفسير به رأي يعني اين كه انسان قرآن را براساس نظر خود تفسير كند، ذهنيت در مورد مسائل ديني نيز به اين معني است كه دين را براساس ذهن و ذهنيات خود تفسير كند. اگر اين ذهنيت از طريق قرآن و روايات شكل نگرفته باشد موجب مي شود كه تفسيرها از دين همان تفسير به رأي باشد. 2. تفسير به رأي انواع مختلفي دارد برخي چنيند كه قرآن را همانند سفره اي مي دانند كه بايد در كنار آن غذاي خود را آورد و صرف كرد. برخي با فلسفه ديگران با علوم تجربي، برخي با كلام و ديگران با امور ديگر در سر اين سفره مي نشيند و قرآن را براساس پيش فرض ها و ذهنيت هاي خود تفسير مي كند واين غلط است. اما راه در ست اين است كه خود را در محضر قرآن قرار دهيم و چنان كه پيامبر اكرم(ص) فرمود: قرآن را سفره آماده الهي بدانيم كه با دلي گرسنه و تشنه به محضر آن وارد شويم و از اين سفره آماده كه باري هر كس با هر استعدادي غذايي آماده دارد، سيراب شويم و رفع گرسنگي معنوي كنيم. پس راه درست خالي كردن ذهن از پيش فرض هاست و فهم قرآن به وسيله خود قرآن و روايات اهل بيت عصمت و طهارت(ع) است و تفسير شريف الميزان مهمترين و بهترين منبع فهم قرآن و مسائل ديني است. براي آگاهي بيشتر ر.ك: آيت الله جوادي آملي، تفسير تسنيم، ج 1، ص 232 - 175.
[پايان كد انتخابي] (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 1/100105485)